منشور اخلاقی انجمن

 

بسمه تعالی

  انجمن صنفی تولیدکنندگان و فنآوران صنعتی ساختمان

منشور انجمن

 جهانی ­شدن ، اقتصاد ما را در آستانه تحولات گسترده قرارداده است . گذار از اقتصادی بسته و درون گرا و حضورموثر در رقابت آزاد بين المللي ، چالش های اصلی هستند . کشور ما جامعه ای صنعتی است . لاکن ، شوربختانه بخش ساختمان به ويژه بخش مسكن كه پيشران اقتصاد کشور است ، در شرایط توليد سنتی و ما قبل صنعتي زمین گیر است و علیرغم بهره گيري از صنايع ساختماني پيشرفته ، با ظاهري امروزين . در فرايند طراحی و تولید همچنان روشها،  دستی ، سنتي و ناکارآمد هستند .

صنعت ساختمان ما با بحران عقب ماندگی مواجه است ، با بهره وری و کیفیت نازل رقابت پذیری را از دست داده ایم . این در شرایطی است که جهاني شدن اقتصاد که نماد جامعه فرا صنعتي و تولید موج سوم است ، به روندی غیرقابل بازگشت بدل شده است .  تولید فراصنعتی و موج سوم ،  با شتاب روز افزون و با بهره وري فزاينده به پيش ميرود . همه جوامع را تحت تاثير خود ميگيرد و فرصت رقابت را حتی از تولید صنعتی می رباید و به ما هشدار ميدهد كه در شرايط پیش رو ، حمايت از اقتصادهاي ملي كمرنگ و رقابت آزاد بين المللي برجسته خواهد بود . رقابت پذیری در گرو ارتقاء بهره وری و کیفیت است . لذا ، ارتقاء فنآوری و توسعه صنعتي ، مهمترين چالش و اولویت نخست بخش ساختمان كشور است . اين تحول ساختاري در مسير بحراني است و فرصت محدود و مغتنم است .  بعلاوه در عرصه رقابت ،  صنعتي شدن و تولید موج دوم دیگر هدف غائي و نهائي نيست . بلكه ، پيش نياز توليد فراصنعتي و موج سوم است. رقابتی دشوار و توان سوز در برابر ما است و همانا بی عملی قبول عقب ماندگی  است .

این انجمن که از دست اندرکاران و دل سپردگان به توسعه صنعتی ساختمان متشکل است ، در شرايط پرچالش موجود ، با اعتماد به عوامل ، منابع و ظرفيتهاي گسترده كشور در امر توسعه صنعتي ساختمان ، نسبت به تحقق اهداف زير کوشا ،  مصمم  و  امیدوار است .

    ارتقاء بهره وری وکیفیت  ،    پیش نیاز رقابت پذیری و حضور موثر در بازارهای منطقه و جهان .

    ارتقاء فناوري و توسعه صنعتی ساختمان ، بعنوان اولویت نخست توسعه بخش ساختمان .

    تعهد به توسعه صنعتی پایدار با محوریت جایگاه والای انسان و حفظ محیط زیست .

    تعهد به توسعه دانائي محور و افزايش سهم دانش و فناوری در فرايند طراحي و تولید ساختمان .

    حفاظـت از ذخائـر و منابع محدود زمين ، بر پايـه مديـريت بهینه منابـع   از جمله آب   ،   خاک  ،   انرژي   و    دیگرمنابع استراتـژیک.

    حفظ ارزشهاي معماري ايراني اسـلامي ،  بر پايه دانش و فناوري روزآمد و رعایت اصول شهرسازی و حقـوق شهرونـدی.

    تأمين مسكن ايمن و ا قتصا دي در مناطق روستائي کشور ، به روش صنعتي و با محوريت حفظ فضاي اصيل روستائي و معماری دوستدار طبیعت.

    تحقق فراگیر مقر رات ملـي ساختمان ، بر پایـه تولیـد انبوه وصنعتی . فرایندی که براساس روش های دستی و سنتی بطور فراگیرتحقق پذیر نبوده و نخواهد بود .

    حمایت ازتخصص پذیری ،   تمرکز پذیری   ،   یکپارچه سازی   ،  استاندارد سازی   ،   انبوه سازی   ،    نظام هماهنگی مدولار و استاندارد های ساختمان سبز و پایدار .

    تعهد به اصول کارگروهی ، خرد جمعی ، رأی پذیری  و    تعهد   به اخلاق حرفه ای ، پاک دستی و رجحان منافع جمعی و منافع ملی در کنش صنفی و حرفه ای.

    تجمیع ظرفيتهاي ساخت صنعتی ساختمان ، در پوشش اين انجمن و  پیگیری حقوق و منافع قانـونی اعضاء انجمن.

     

    ما مصمم هستیم ، بر پايه تحول بنیادی در فرايند طراحی و تولید ساختمان و توسعه صنعتي پايدار . در تحقق اهداف عالي توسعه بخش ساختمان به ویژه بخش مسکن که مصداق بارز انبوه سازی و تولید صنعتی است بكوشیم و با رقابت پذیر کردن این صنعت بزرگ از ساختارهای ساخت و سازمان حفاظت کنیم و با حضور موثر در بازارهای منطقه و جهان سهم خود را از اقتصاد جهانی شده ، باز پس گیریم و زیست بوم میهن را چنان بسازیم كه شايسته تمدن و فرهنگ این سرزمین و مردمان سرافراز ايران زمين باشد .  در این مسیر پرچالش ، نظام تنومند دانشگاه ، جامعه مهندسی پرشمار و گذشته ای پرافتخار در هنر ، معماری و مهندسی ما را پشتیبانی می کنند . به امید توفیق خدمت .

    در ارتباط باشید

    تهران، خیابان استاد مطهری، خیابان میرزای شیرازی، کوچه هجدهم، پلاک 30، واحد 1

    88899255 (۰۲۱)

    info@mtiba.org.ir